Opravdu se vyplatí koupě elektro auta ???

17.01.2020

Dobíjení elektromobilů, které mělo být jednou z hlavních výhod proti konvenčním vozům, rychle zdražuje. Už několik dodavatelů nabíječek oznámilo razantní zvýšení cen a dobití vozu začíná být výrazně dražší než jízda s vozy s benzinovým či naftovým motorem. 

Ve čtvrtek oznámil zvýšení cen jeden z největších evropských provozovatelů takzvaných rychlodobíječek - společnost Ionity. Za každou kilowatthodinu nově majitelé elektromobilů zaplatí 0,79 eura, tedy zhruba 21 korun. Například nabití elektroautomobilu Hyundai Kona s baterkou o kapacitě 40 kWh tak vyjde téměř na 850 korun. To vše při dojezdu zhruba 350 kilometrů, který je ovšem dosažitelný jen za ideálních podmínek.

Jeden kilometr u elektromobilu (podle stylu jízdy) tak může vyjít i na pět korun a více, což je i několikanásobek oproti provozu auta s naftovým či benzinovým motorem. Rozdíl je ještě výraznější u vozidel jezdících na LPG, kde provoz vyjde na zhruba jednu korunu na kilometr. U úsporného dieselového vozu se náklady pohybují hluboko pod dvěma korunami.

Kromě Ionity zdražení oznámil už před několika týdny i E.ON, který má rovněž nabíječky i v Česku. Pokud zákazník bude u E.ON dobíjet nejvyšší rychlostí, zaplatí až 13 korun za kWh. Podle informací INFO.CZ navíc výrazně zdražuje i ČEZ, který zrušil takzvané paušální platby a bude od konce ledna účtovat za spotřebované kWh.

"Technicky bude přechod probíhat tak, že ještě v únoru bude zachován systém paušálních plateb za využívání celé naší sítě, a tím vytvořen prostor pro zákazníky, aby se registrovali v novém rozhraní a vybrali si vhodný tarif," řekl INFO.CZ mluvčí ČEZ Martin Schreier. Skupina tak zjevně přistupuje na filozofii ostatních provozovatelů, kdy zákazník dosáhne na přijatelné ceny dobíjení jen v případě, že bude využívat téměř výhradně jednu síť dobíječek.

Zdražení je vyvoláno i situací na trhu. Jednotlivé společnosti do budování sítě stanic musí investovat nemalé prostředky, cena elektřiny přitom citelně roste a roste i spotřeba.